Coevorden-Holsloot - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu Coevorden-Holsloot - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu

Coevorden-Holsloot

Door: dinieoppp

Blijf op de hoogte en volg dinie

23 Juli 2010 | Nederland, Nunspeet

Woensdag 21 juli.
Vanmorgen per auto vertrokken naar Erm in Drenthe. Fietsen op de fietsendrager achter de auto, om een auto/fiets/ wandelconstructie te maken.
O.v. is vaak een probleem in de afgelegen streken, waar het pad doorheen loopt.
Onvoorziene omstandigheden dwongen ons om aan de late kant te vertrekken. We waren liever wat vroeger aan de tocht begonnen, om de warmte voor te zijn.
Tegen half twaalf vonden we een parkeerplaats in het mooie dorp Erm. Hier hebben we de fietsen afgeladen, voor een rit van 13 km. naar Coevorden.
De wind was tegen, maar het bleef droog. Inderhaast hadden we onze regenkleding vergeten.
In Coevorden hebben we eerst maar eens wat rondgekeken in het centrum. Iets anders kopen dan een broodje en wat drinken, om tijdens de wandeling te consumeren,
kan moeilijk, vanwege het beperkte gewicht en afmeting dat mee gedragen kan worden.
We liepen de stad uit door een paar prachtige parken. Op deze wandeling troffen we veel paden en wegen langs kanalen. Bijna alles was verhard.
Mooie vergezichten over het weidse landschap kregen we te zien. Bij de oude Joodse begraafplaats van Dalen, hebben we even stilgestaan.
Bijzonder zo omringd door landerijen en met één grafsteen uit 2003. Bij ‘De Haar’ stond een leuk groepje kinderen, die op een kleedje wat spulletjes te koop aanboden. We hebben voor de aardigheid maar een bekertje koele frisdrank van ze gekocht. Een meisje wilde voorkomen, dat het stof van een passerende trekker op de - voor de verkoop bestemde aalbessen- kwam. Ze ging er wijdbeens en armzwaaiend voorstaan. Goede actie van het kind, om niet werkeloos toe te zien, hoe haar koopwaar geruïneerd werd.
Het beschermde dorpsgezicht van den Hool was ernstig geschonden door een afgebrande boerderij. Nog steeds was te zien dat het een mooi oud gebouw was geweest. Jammer. We verbaasden ons over een salonwagenkamp en we vroegen ons af of die ook deel uit maakte van het beschermde dorpsgezicht. Even later bleek dat het ging om een minicamping, waarvan de eigenaar, uit nostalgisch oogpunt, de wagens verhuurde aan vakantiegasten.
In de buurt van Holsloot bekroop ons het gevoel van: ‘het land wordt steeds meer onder asfalt bedolven’. Snel- en drukke autowegen waren op het laatst van de route steeds overheersend in beeld.
We moesten onder een viaduct door en langs een kanaal verder in de richting van Oosterhesselen. Nadat we de draaibrug ‘Hoolbrug’ over gewandeld waren, begon het tegen onze verwachting in te spetteren. Even verder zagen we een wegnaambord ‘Ermerstraat’. We hebben voor alle zekerheid maar eerst geïnformeerd of de straat ook werkelijk in Erm uitkwam. Dat was het geval. Ongeveer 3 kilometer duurde de wandeling nog naar die plaats.
In een café-restaurant in Erm hebben we eerst iets gegeten. Het smaakte heel goed.