Schoonloo- Rolde - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu Schoonloo- Rolde - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu

Schoonloo- Rolde

Door: dinieoppp

Blijf op de hoogte en volg dinie

12 Mei 2011 | Nederland, Nunspeet

Vrijdagnacht was de temperatuur iets behaaglijker, maar warm hebben we zeker niet geslapen.
Door de lange wandeling van de vorige dag, liet een bijna genezen blessure aan één van onze voeten zich weer gelden.
Na beraad besloten we fietsen te huren. We spraken af, te gaan lopen en pas de fiets te gebruiken als het echt niet meer zou gaan. Het voordeel van die fietsen was, dat we onze rugzakken niet zelf hoefden te dragen. Zo kon er iets meer proviand en vooral water meegenomen worden. Voldoende water meenemen is steeds een probleem. Zeker met dit warme, droge weer, hebben we een halve liter per 5 km nodig en de lengte van deze wandeling was 18 km.
Hier in Gelderland en ook in Overijssel kom je vaak “rustpunten” tegen, ten gerieve van de wandelaar/fietser, waar men tegen betaling van een klein bedrag, zelf koffie, thee of frisdrank kan maken of nemen, ook inclusief sanitair. http://www.rustpunt.nu . In Drenthe missen we dat nog. Met fietsen zouden we ook gemakkelijker uitstapjes kunnen maken en de terugweg fietsen, zonder van ov afhankelijk te zijn. (Er rijdt een uur bus tussen Rolde en Schoonloo). Het werd evenals de vorige dag, een geweldig mooie wandeling. De zere voet moest wel eens even van de trappers gebruik maken, maar niet veel. Dan kon ook niet, vanwege de mulle paden. Het is niet comfortabel lopen op zulke paden, maar de voeten landen wel zacht. Gemakkelijk was het om even opzij te fietsen naar het “Boomkruinpad”. Hier hebben we onze water voorraad weer aangevuld. We hebben daar ook gezien, welk nestkastje bij welke vogel past. Het vogelorkest vergezelde ons ook overal op onze wandeling. Verderop kwamen we nog een leuke herinnering tegen aan onze goede oude SPARtijd. Een stuk sparrenbos, een schenking van Spar distributiecentrum Gieten. Met een bank om even te zitten. Na de rust en de fotosessie vervolgden we onze weg en toen… en toen…..kwam het. Obstakels in de vorm van overstapjes over schrikdraad. Eerst dachten we dat het met 2 wel bekeken zou zijn. Het werden er 7. Het was een heel karwei, maar het is perfect gelukt, om zonder op het stroomdraad terecht te komen, de fietsen erover te tillen. Behalve de banden en de handvaten geleidt alles aan fietsen. Tussen de omheiningen hebben we genoten van de mooie koeien, lieve kalfjes en grote stieren in het landschap en de doorwaadbare voorde van het Anderensche Diep. Net voor Rolde, langs beide zijden van de voormalige spoorbaan, nee ongelofelijk, zo mooi! Bloeiende bremstruiken dicht op elkaar over kilometers lengte. Een zee van geel. Geel is eigenlijk vlammend wit. Ertussendoor, prachtige wit bloeiende meidoorns. Treinen zijn en waren heel goede verspreiders van zaden langs de spoorbanen, dat laat ook dit traject weer zien. Na het bewonderen van de beroemde Rolder hunebedden en in de plaats zelf onze mondvoorraad aangevuld te hebben, viel ons de terug fietstocht met veel tegenwind, langs de vlak liggende verkeersweg, een beetje rauw op het lijf.