Schoonloo- Sleen - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu Schoonloo- Sleen - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu

Schoonloo- Sleen

Door: dinieoppp

Blijf op de hoogte en volg dinie

11 Mei 2011 | Nederland, Nunspeet

Op donderdag 5 mei hebben we ongeveer de etappe Schoonloo – Sleen gelopen. Onze keus voor overnachting en als gevolg daarvan, het startpunt viel op camping “de warme bossen” bij Schoonloo.
De camping is goed en ligt direct aan het pad. De omgeving is meteen al mooi. De naam doet iets anders vermoeden, maar we hebben het erg koud gehad, de eerste nacht.
Het veld was de volgende morgen wit van de rijp, maar in de vroege zon warmde de temperatuur snel op. We liepen rechts om, het camping terrein af in de richting van Schoonloo.
De route is bijzonder mooi, vooral in deze tijd van het jaar. De kruidige geur van veel bloeiende planten, completeerden de wandeling.
Bloeiende lijsterbesstruiken, fluitenkruid, lelietjes van dalen, dalkruid, salomonszegel, meidoorn en heel veel geelbloeiende bremstruiken, toverden voortdurend een schitterend schouwspel voor onze ogen.
Vanaf de camping, gaat de route een paar kilometer door agrarisch landschap en beland via een stukje fietspad langs de bosrand, op een smal slingerend bospaadje die aan de rand van Schoonloo uitkomt. Vanaf hier is v.v. een uurs busverbinding met Sleen. Maar wij hadden het plan eerst de route te lopen, dus noord/zuid. De zon schijnt dan wel recht in je gezicht, maar het lommer van de bladeren biedt hiertegen wel wat evenwicht. Toch is zuid/noord lopen, bij felle zon, veel gemakkelijker voor de ogen en het uitzicht op het landschap is zachter.
De route verliep voor het overgrote deel over mooie, rustige, geluidsarme achteraf paden. Regelmatig ontmoetten we tegemoet komende - of passerende wandelaars, waar we vaak een gezellig praatje mee hadden. De markering was goed, op één puntje na, waar het teken een eind verder op het pad was aangebracht. (blz 89 percelen 78/88). Meerdere wandelaars liepen al keuvelend met elkaar en het tellen van de kruispunten vergetend, dit punt voorbij.
Bij het bestuderen van de eerste beste halm van een pijpenstrootje, vonden we een teek. Dat gevaar loert dus ook langs het Pieterpad, We hebben het beest meteen omgebracht. Net voor Sleen werden we het lopen een beetje zat en zijn we richting het hunebed “de papeloze kerk”gekoerst. In Schoonoord hebben we pannenkoeken gegeten. We hebben nu dus nog een gat in de route van Holsloot, waar we vorig jaar uitgeregend zijn, tot ter hoogte van het hunebed. Een mooie wandeling voor een paar verloren uurtjes.