Holten-Hellendoorn - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu Holten-Hellendoorn - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van dinie vaneb - WaarBenJij.nu

Holten-Hellendoorn

Door: dinieoppp

Blijf op de hoogte en volg dinie

05 Juni 2010 | Nederland, Nunspeet

Dinsdag 1 juni. De etappe Holten-Hellendoorn gelopen. We hebben ervoor gekozen een fiets-auto constuctie te maken, omdat er geen o.v. is tussen beide plaatsen. Tegen elf uur parkeerden we onze fietsen bij station Holten. Het pad begint precies t.o. het station en is voor een gedeelte “wereld tijdpad”. Zoals ik in de vorige routebeschrijving aangaf, zijn in een rondlopende route om Holten, enkele belangrijke Land- en wereldgebeurtenissen op kantelbare kubusjes geschreven. Daar waren we dus een poosje zoet mee. Op Holterberg, even links van de weg is een diorama gevestigd. Daar hebben we wat rond gekeken en een consumptie genomen. Daarvandaan hebben we de Canadese erebegraafplaats bezocht, ongeveer 1km. buiten de route. Rododendrons stonden er net in bloei, een prachtige aanblik. Terug naar het pad. Het viel ons op dat de lange Oude Hellendoornseweg door productiebos liep met veel fijn- en douglassparren. Deze weg is het antieke verbindingstraject tussen de dorpen. Dit is op een gegeven moment nog te zien aan een, met klinkers geplaveide heuveltop, om het wegglijden van de paardenhoeven tegen de heuvel op te voorkomen. Verder op de Holterberg, een open stuk met uitzichtpunt tot zelfs op de torens van Zwolle en Deventer toe. Daarna dook de route weer de bossen in, langs een schaapskooi en een voormalig werkkamp. Aanvankelijk opgezet om werklozen aan nuttig werk te helpen, maar tijdens de bezetting ’40-45’ van de vorige eeuw, werd het ‘durchgangslager’ voor Joodse mensen. Snel hierna bereikten we het dorp Hellendoorn. Na de fiets-auto transactie, was het tijd voor een heerlijke maaltijd.
We hadden voor overnachtingen, op 3 km afstand van het Pieterpad, een s.v.r. camping gevonden, prachtig gelegen aan de Regge, met een wandelpad langs de rivier en schapen met lammetjes en ezels met veulentjes, in weitjes rond de camping.